Co roku Światowa Federacja Głuchych organizuje kampanię w skali światowej na rzecz całego środowiska głuchych w celu uzyskania pełnych należnych praw w życiu społecznym.
Kampania społeczna trwa od 18 do 24 września 2017 i temat tej akcji brzmi "PEŁNE WŁĄCZENIE Z JĘZYKIEM MIGOWYM".
KLUCZOWE PRZESŁANIA KAMPANII:
Korzysta ono z zasady podstawowych praw człowieka w związku z przyswajaniem języka od momentu narodzin. Szybkie przyswojenie języka umożliwia głuchym dzieciom pełną komunikację z innymi, co polepsza ich umiejętności poznawcze i społeczne. Głuche dzieci potrzebują dostępu do języka migowego od momentu narodzin.
Określa głuchych jako należących do kulturalnej i językowej wspólnoty, która używa języka migowego jako ojczystego lub języka naturalnego wykorzystywanego do komunikacji.
Podkreśla, że głusi potrzebują dostępu do informacji publicznej oraz usług poprzez tłumaczenie na język migowy, tworzenie napisów i/lub napisów dla niesłyszących. Kluczowym czynnikiem dla usług publicznych, takich jak opieka zdrowotna, zatrudnienie, opieka społeczna, czy jakichkolwiek innych jest zapewnienie dostępu do tłumaczy języka migowego.
Uznaje język migowy za ważny środek językowy przekazujący myśli, idee oraz emocje. Jest to język funkcjonujący w pełni, z własną składnią, morfologią i strukturą. Spełnia on wszystkie funkcje służące zdefiniowaniu języka. Zostało to potwierdzone w wielu systematycznych badaniach lingwistycznych dotyczących języka migowego, począwszy od wczesnych lat 70. XX wieku.
Zdolność języka migowego do komunikowania oraz zaopatrywanie w tłumaczy oznacza, że głusi mogą wykonywać prawie każdą pracę. Ważne jest, by głusi mogli sięgać po pracę, która odzwierciedla ich zainteresowania i kompetencje, na równi z innymi kandydatami. Bariery dotyczące zatrudnienia powstają głównie z powodu niedostępnych środowisk pracy, nie zaś z niezdolności słyszenia.
Zaleca interesariuszom zaakceptowanie potrzeb edukacji dwujęzycznej dla głuchego dziecka oraz zrozumienie, w jaki sposób skuteczna edukacja dwujęzyczna powinna być dostępna w środowisku języka migowego. Edukacja dwujęzyczna jest społeczno-kulturowym podejściem traktującym język migowy jako język nauczania wszystkich przedmiotów, z jednoczesnym naciskiem na nauczanie czytania i pisania w języku, które jest używane w danym kraju lub przez dane społeczeństwo.
Głusi potrzebują dostępu do sektora osobistego, publicznego i politycznego tak, jak każdy inny. Co więcej, niezbędne jest zapewnienie głuchym posiadania szansy przyjęcia roli lidera tak, by byli w stanie domagać się własnych praw oraz byli obecni w procesach podejmowania decyzji dotyczących ich życia. Jest to odzwierciedlenie sloganu: "Nic o Nas bez Nas".
Dostęp do edukacji, nauki zawodu, a także edukacja ustawiczna i rozwój są kluczem do wywalczenia i utrzymania posady oraz uzyskiwania przychodów pozwalających na samodzielne życie.