Usłysz wszystkie odcienie dźwięków

Aktualności A A A

Karta komunikacji z osobą głuchą pomoże ratownikom medycznym i na SOR-ach 14 lis, 2019

"Karta komunikacji z osobą głuchą to zbiór piktogramów oraz krótkich komunikatów słownych - zawiera opis najczęstszych jednostek chorobowych, z którymi pacjenci trafiają na szpitalny oddział ratunkowy, bądź w ręce zespołów ratownictwa medycznego.(…)

- Medycy używający tej karty muszą nauczyć się, do czego ona służy, tak, by zebrać jak najwięcej informacji potrzebnych w wywiadzie pacjenta znajdującego się w stanie nagłym. To jedyne narzędzie, które pozwoli nam uzyskać jakąkolwiek informację od takiej osoby - wskazuje współautor karty lek. med. Szymon Michniewicz, kierownik Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze.

- Wywiad przeprowadzony na podstawie karty powinien być interakcją pomiędzy osobą głuchą, a personelem medycznym. Piktogramy są dość czytelne, ale można też posiłkować się niejako grą aktorską i obserwować osobę głuchą. Jeśli po zachowaniu, czy mimice, widzimy, że ma ona problem ze zrozumieniem zwrotów "dreszcze", "zimno", czy „alergia", to można to pokazać trochę na zasadzie pantomimy. Wtedy głuchy będzie pewniejszy, że dobrze nas zrozumiał. Zatem ratownicy i lekarze muszą przygotować się, jak takie wiadomości w wywiadzie zbierać - tłumaczy Piotr Kimla, twórca karty.

Narzędzie do komunikacji z pacjentem głuchym jest owocem wielu miesięcy prac. Karta została skonsultowana zarówno ze środowiskiem lekarzy i ratowników medycznych, z ekspertami z zakresu surdopedagogiki, a także z osobami niesłyszącymi. Do pomysłodawcy odzywa się coraz więcej szpitali i stacji pogotowania, zainteresowanych wprowadzeniem karty w swoich placówkach. Można ją bezpłatnie pobrać m.in. ze strony Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze (www.szpital.zgora.pl).

Karta powstała w ramach działania Katedry Anestezjologii, Intensywnej Terapii i Medycyny Ratunkowej Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego."

Źródło: www.rynekzdrowia.pl